onsdag 26 oktober 2011

2012 - bring it!

En vecka utan träning har gett tre saker: myror i byxorna, en allt tydligare träningsplan och nya, roliga målsättningar för året som kommer. Myrorna hoppas jag att jag kan råda bot på medelst ett lugnt styrkepass på hemmaplan idag, och sen rulla igång träningen på rikt. Jag längtar! Träningsprogrammet har vuxit fram ur ett hopkok av Tim Noakes löparbibel The lore of running, diverse från internet och mina egna erfarenheter från träningen till Berlin. Målen är bara sånt jag verkligen vill göra, sånt som får det att pirra lite i magen när jag tänker på det. Jag har två stora mål, ett för våren och ett för hösten. Under sommaren har jag tänkt att det ska bli mycket terräng och riktigt jävla långa pass. Underbart! Men, vårens stora grej blir Stockholm maraton (iiihh!!) och då ska jag banne mig under fyra timmar. Höstens mål är inte lika jätteplanerade som Sthlm, men jag ska delta i ett 6-timmars lopp och/eller 50k. Inga spikade distans/tidsmål för det, men jag tänker mig att jag borde komma ca 50-55km på sex timmar om det är en hyfsat bra dag. Ja, och att 50k tar sisådär sex timmar, beroende på bana osv.

Lite väl mycket sånt här på sistone

Träningen då? Naturligtvis är den till viss del bestämd av målen men det viktiga har varit att göra en utmanade, rolig och omväxlande träningsplan som jag vill följa alldeles oavsett om jag någonsin springer ett lopp igen eller ej. (Men målen är sjukt bra att ha när det trögt att ta sig ut, t ex när midvinterns köld är hård och endast tomten är vaken osv.) Den 28 november börjar träningsprogrammet, stommen är hämtad från ultradistans.se och deras träningsprogram för Lidingö Ultra. Eftersom det är ett program utan några specifika fartpass kommer jag att lägga in några sådana efter eget huvud. Fartlek, progressiv distans och min absoluta hatkärlek: 10 min tröskel + 10x1min (eller 3x3min) + 10 min tröskel. Och what not som jag kan komma på under tiden. Och backar förstås. Jättemycket backe. Långpassen kommer att byggas upp successivt under vintern och kommer att vara mestadels lugna men  ibland innehålla en del fartökningar och avsnitt i tävlingsfart. Back-to-back-pass har jag aldrig testat och det ska det bli ändring på nu. Hittade ett förslag på upplägg som verkade riktigt roligt, tuffa långpass med backintervaller och fart i. Var jag hittade det minns jag inte, men det kan ha varit på runningwitheric.com. Vinterträning - bring it on! Jag är taggad.

2 kommentarer:

  1. Det låter ju förträffligt det där! Och jag älskar ju som bekant backar och terräng så det tror jag definitivt på! Men då var det ju det där med vinter... Vi kanske måste smyga ut och sanda i elljusspåren?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker mig att det blir till att springa upp och ner för t ex Gammliabacken och svingen ett ohemult antal gånger under vintern.

    SvaraRadera